Amikor elhatároztad, hogy hastáncolni tanulsz, bizonyára közrejátszott választásodban, hogy
tetszenek a nálunk egzotikusnak számító keleti kultúrák
tetszik a keleti zene
nagyon nőies és látványos mozdulatkinccsel rendelkezik, amit szeretnél megtanulni
Nem vagyunk abban a szerencsés helyzetben, hogy az anyatejjel magunkba szívhatjuk a keleti kultúra zenéjét, táncait, életérzését. Tudatosan kell magunkba engedni a ritmusok, mozdulatok sokféleségét, sokszínűségét.
A táncórákon találkozhatsz a különböző tájegységek (közel-keleti, török, észak-afrikai, stb.)folklórtáncaival, amelyek a köztudatban élő "hastánc" alapjait, gyökerét jelentik.
Megtanuljuk a leggyakrabban használt (hallott) arab alapritmusokat is.
Közel-keleti alapritmusok
Az alábbi ritmusképletek listája a hastáncos zenékben csak a leggyakrabban előforduló ritmusokat tartalmazza. Természetesen az egyes tájegységeken belüli kialakultak ún. dialektusok, amelyekben a már ismert ritmus más vagy hasonló változatát játsszák, esetleg ugyanaz a ritmus más elnevezéssel fordul elő.
Ez nem zavarja a tanulást, a ritmikát mindig "nyersen" tanuljuk meg, és csak azután próbáljuk felfedezni a zenében, s közben táncolunk is rá.
Jelmagyarázat:
D - dum (mély hang, amit a darbuka közepén ütnek meg - a fő hangsúly)
T - tek(magas hang, amit a darbuka szélén ütnek meg - mellékhangsúly)
Tk - 'teke' (magas hang, amit a darbuka szélén ütnek meg - díszítés)
- - szünet jele
A ritmusokat kiírtam CD-re, így meg is tudod ezeket hallgatni :)
Maqsum (fallahi variáció): 4/4
D T │ – T│ D – │ T – │
e-gyet,ket-tőt,hár-mat, né-gyet
Saidi: 4/4
D T │ – D│ D – │ T – │
e-gyet,ket-tőt,hár-mat, né-gyet
Masmoudi Saghir: 4/4 (baladi)
D D│ – T│ D – │T – │
e-gyet,ket-tőt,hár-mat,né-gyet
Wahda Kabira: 4/4
D - - T│ - - T -│ D - - - │ T - - - │
e-gye-sé-vel,ket-te-sé-vel, hár-ma-sá-val,né-gye-sé-vel
Wahda Saghir: 4/4
D - - T│ - - T -│ D - - T │ - - T -│
e-gye-sé-vel, ket-te-sé-vel, hár-ma-sá-val,négye-sé-vel
Malfuf: 2/4
D - - T│ - - T -│
e-gye-sé-vel, ket-te-sé-vel
Fallahi: 2/4
D - - - │D - T -│
e-gye-sé-vel, ket-te-sé-vel
Ayub: 2/4
D - - T│ D - T - │
e-gye-sé-vel,ket-te-sé-vel
Karatchi: 2/4
T - - - │T - D -│
e-gye-sé-vel,ket-te-sé-vel
Masmoudi: 8/4 2 dumos
D - │ D - │ Tk │T - │D - │ Tk │T - │ T -│
e-gyet,ket-tőt,hár-mat,né-gyet,ö,-töt,ha-tot,he-tet,nyol-cat
Masmoudi: 8/4 3 dumos
D - │ D -│ D -│ Tk │ D -│ Tk │ T -│ T -│
e-gyet, ket-tőt, hár-mat, né-gyet, ö-töt, ha-tot, he-tet, nyol-cat
Chiftetelli: 4/4
D - Tk│- Tk -│ D - D -│ T - - -│
e-gyet, ket-tőt, hár-mat, né-gyet
Kalighi (saudi): 2/4
D - - D │- - T -│
e-gye-sé-vel,ket-te-sé-vel
Zaffa: 4/4
D - Tk│T - T -│D - T -│T- - -│
e-gyet, ket-tőt, hár-mat, né-gyet
Rasba (conga): 4/4
D - │ T - │ D T │ - - │
e-gyet, ket-tőt, hár-mat, né-gyet
Karshilama: 9/8 (török ritmus)
D - │ T -│ D -│ Tk T │
e-gyet,ket-tőt, hár-mat,né-gyen-ként